"Az ember azért olvas verset, mert az emberi fajhoz tartozik, amely emberi faj tele van szenvedéllyel. Az orvostudomány, jog, bankügyek... mindez szükséges ahhoz, hogy életben maradjunk. De a romantika, a költészet, a szeretet, a szépség... ezért élünk."
/N. H. Kleinbaum/
A bölcsészekről manapság elterjedt az a nézet, hogy teljességel felesleges dolgot csinálnak. Mindezt arra alapozva, hogy BTK-ra csak azok mennek, akiknek a középiskolában gondjuk akadt a matekkal, fizikával, biológiával, stb. Ebben - sajnos - van is valami igazság. De ez tényleg azt jelenti, hogy a humán tudományok teljesen haszontalanok? Nem hinném.
De akkor mire jó a nyelvészet meg az irodalom? A nyelvészetre gondolva az emberek hajlamosak elfelejtkezni róla, hogy felerészben természettudományos tényekre épül és a kutatásaihoz is gyakran ezeket használja. Ha azt feleslegesnek is tartják, hogy a nyelvek történetiségét és általános tulajdonságait vizsgálják, ki ne tartaná hasznosnak a számítógépes nyelvészet vívmányait vagy akár a nyelvoktatásban és a logopédiában hasznosítható ismereteket.
Az irodalom már sokkal kevésbé támasztható alá ilyen tényekkel, hiszen nincsen természettudományos kötődése. A tudásnak teljesen más változatát ismeri el és használja. Az irodalom által vizsgált "tények" nem olyan egyértelmúek, mint amikhez a természettudósok hozzászokhattak. Ez sokkal összetettebb, mint az egyesélyes matematikai jellegű tudás. Abban az 1+1=2, az irodalom nem dolgozik ilyen egyértelmű kérdésekkel.
Az irodalom feladata egyfelől az irodalmi művek alkotása (erről lehetne vitatkozni, hogy mennyire hasznosak vagy mennyire nem), másfelől a befogadó részéről történő értelmezés. A nyelvvel van egy olyan "hibája", hogy nem mindig egyértelmű, ezért nem tudjuk 100%-ig pontosan kifejezni magunkat rajta. Aki viszont rájön arra, hogy nem lehet minden fekete vagy fehér, az sokkal könnyebben beláthat a szavak mögé. És ebben az irodalom az, ami segít.
Tudom, nagyon sokszor a középiskolákban nem azt tanítják meg, hogy az ember a saját értelmezése szerint elemezze a műveket. Ez hiba. De még mindig ez az a tantárgy, ami megpróbál rávilágítani a kommunikációs konfliktusok megoldására. Persze, a nyelvtani ismeretekkel karöltve :)